Postawy Polaków wobec nowych technologii: wyzwania i potrzeba edukacji

W dobie dynamicznego rozwoju technologii kluczowe jest zrozumienie, jakie są postawy społeczeństw wobec innowacji, które kształtują naszą codzienność. Wyniki trzeciej edycji raportu Postawy Polaków wobec nowych technologii, przygotowanego przez Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, rzucają światło na niepokojące trendy oraz różnice w podejściu do technologii między Polską, Niemcami i Japonią.

Raport, zaprezentowany 4 grudnia podczas konferencji na KUL, podkreśla, że Polacy wciąż są sceptycznie nastawieni do nowoczesnych rozwiązań. Jak zauważa prof. Urszula Soler, wiele obaw wynika z braku wiedzy, szczególnie dotyczącej promieniowania elektromagnetycznego (PEM). W efekcie społeczeństwo pozostaje pełne nieufności wobec technologii, takich jak:

  • elektrownie jądrowe,
  • promieniowanie rentgenowskie,
  • linie wysokiego napięcia,
  • sztuczne promieniowanie UV,
  • fale elektromagnetyczne.

Ta sytuacja wskazuje na pilną potrzebę edukacji oraz działań informacyjnych, które mogłyby rozwiać mity i uprzedzenia wobec nowych technologii.

Nowoczesna medycyna a technologie

Jednym z najciekawszych wątków poruszonych podczas konferencji były korzyści wynikające z wykorzystania technologii w medycynie. Lek. Jakub Rokicki, ekspert kampanii Zdrowie w Zasięgu, zwrócił uwagę na nowoczesne rozwiązania stosowane w kardiologii, takie jak rozruszniki serca czy systemy zdalnego monitorowania pacjentów. Dzięki nim możliwe jest ratowanie życia i poprawa jego jakości, co ilustruje przykład pacjenta, u którego zaawansowane technologie pozwoliły zapobiec śmiertelnym arytmiom.

Lek. Rokicki podkreślił, że lęk pacjentów wobec takich urządzeń wynika często z niewiedzy, szczególnie obaw przed promieniowaniem elektromagnetycznym. Dlatego edukacja i kampanie społeczne mają kluczowe znaczenie. Tylko rzetelne informacje, oparte na dowodach naukowych i praktycznych przykładach, są w stanie przekonać społeczeństwo do korzyści płynących z technologii.

Edukacja jako klucz do zmiany

Jak pokazuje raport, sceptycyzm wobec technologii w Polsce jest głęboko zakorzeniony, ale nie jest to problem nie do rozwiązania. Kluczem jest edukacja – zarówno ta formalna, w szkołach i na uczelniach, jak i społeczna, realizowana przez kampanie informacyjne oraz media. Przykłady z innych krajów, takich jak Japonia, wskazują, że świadome i zaangażowane podejście do edukacji technologicznej przynosi pozytywne rezultaty.

Rozwój nowych technologii jest nieunikniony, a ich rola w takich dziedzinach jak medycyna, energetyka czy komunikacja będzie tylko rosła. Dlatego tak ważne jest, by obawy ustąpiły miejsca wiedzy i zaufaniu. Wspólne działania ekspertów, edukatorów i organizacji mogą przynieść realne zmiany w postrzeganiu technologii przez Polaków.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną relacją z konferencji oraz raportem, by dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy wspólnie zmieniać postawy wobec technologii i budować społeczeństwo otwarte na innowacje.